Uppdaterad lista

Köp, låna eller stjäl. Skivorna bör höras. Slänger med tips på låt att kolla upp från respektive album. Den som har tid att lägga in låtarna på sin iPod kommer att få en ganska skön spellista.

 

1. Bruce Springsteen - The Rising - My City of Ruins
2. Brian Wilson - Smile - Surf's Up
3. Flaming Lips - Yoshimi Fights The Pink Robots - Do You Realize?
4. Guns N' Roses - Chinese Democracy - Prostitute
5. Tom Waits - Alice - Alice
6. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot - Ashes of American Flags
7. Ryan Adams - Love Is Hell - Still I See Monsters
8. Sigur Ros - Takk... - Hoppipolla
9. Grandaddy - The Sophtware Slump - Hewlett's Daughter
10. Nick Cave - Abattoir Blues/The Lyre of The Orpheus - There She Goes My Beautiful World

 

11. The Essex Green - The Cannibal Sea - Don't Know Why (You Stay)
12. Josh Rouse - 1972 - 1972
13. Ryan Adams - Heartbreaker - Come Pick Me Up
14. Feist - The Reminder - My Moon My Man
15. Bob Dylan - Modern Times - Working Man's Blues #2
16. The Decemberists - Castaways and Cutouts - California One Youth And Beauty Brigade
17. Sigur Ros - ( ) - Untitled (Njósnavélin)
18. Håkan Hellström - Det Är Så Jag Säger Det - Mitt Gullbergs Kaj Paradis
19. The Strokes - Is This It - Last Nite
20. Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out - Tears Are In Your Eyes

 

21. The Essex Green - The Long Goodbye - The Late Great Cassiopia
22. Radiohead - Hail To The Thief - Sail To The Moon
23. Solomon Burke - Don't Give Up On Me - Don't Give Up On Me
24. Paul McCartney - Memory Almost Full - See Your Sunshine
25. Arcade Fire - Neon Bible - Windowsill
26. My Morning Jacket - Z - Wordless Chorus
27. Ed Harcourt - Here Be Monsters - Those Crimson Tears
28. Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning - Lua
29. Elliott Smith - Figure 8 - Everything Means Nothing To Me
30. Oasis - Don't Believe The Truth - Lyla

 

31. The Fireman - Electric Arguments - Travelling Light
32. Anthony & The Johnsons - I Am A Bird Now - Hope There's Someone
33. Beck - Sea Change - Lost Cause
34. Bruce Springsteen - We Shall Overcome: The Seeger Sessions - O Mary Don't You Weep
35. Coldplay - A Rush of Blood To The Head - Scientist
36. Steve Earle - Jerusalem - Jerusalem
37. Magnetic Fields - I - I Thought You Were My Boyfriend
38. Grandaddy - Just Like The Fambly Cat - Guide Down Denied
39. Calexico - Carried To Dust - Red Blooms
40. Belle And Sebastian - The Life Persuit - Another Sunny Day

 

41. Red Hot Chili Peppers - By The Way - Tear
42. Air - Talkie Walkie - Cherry Blossom Girl
43. Kent - Hagnesta Hill - Ett Tidsfördriv Att Dö För
44. Bruce Springsteen - Devils & Dust - Devils & Dust
45. Sufjan Stevens - Illinois - John Wayne Gacy Jr
46. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around - Hurt
47. The New Pornographers - Mass Romantic - Mass Romantic
48. Paul McCartney - Chaos And Creation In The Backyard - Jenny Wren
49. The Shins - Chutes Too Narrow - Kissing The Lipless
50. Tindersticks - Waiting For The Moon - Until The Morning Comes

I övright kan det konstateras att 00-talet var återföreningarnas år med bl.a. comebackande Led Zeppelin och Cream. Det släpptes också ett antal bra boxar och re-releases (Dylan's Tell Tale Signs, Springsteen's Born To Run box och flera av Neil Young).
Cafémusiken fick ett uppsving med kvinnliga artister som Norah Jones och Duffy. Nya stjärnor producerades offentligt i hemska TV-program (ytterligare ett sätt att visa precis hur själlös branschen har blivit) och två otänkbara saker inträffade. The Beatles samtliga album har blivit remastrade och Kina blev demokratiskt.

Decenniets 50 bästa

Här är mina favoritskivor från de senaste tio åren. Rappare och hip-hoppare får ursäkta, men ni är inte min kopp te. Det är inte heller apor från nordpolen eller White Stripes. Inte heller Glasvegas och andra brittiska mediahausade band, som dock är lovande men långt från poppen och rockens räddare. Därför saknas de på listan. Saknas några andra beror det på att jag antingen glömt bort dom i all hast eller att jag inte hört skivan. Mest troligt är dock att ni har fel och skivan/skivorna helt enkelt är för dåliga för att nämnas.

 

Fäst inte allt för stor vikt vid ordningen. Det enda som kan sägas är att jag föredrar de första 10 framför de sista 10. Jag kommer dessutom återkomma med mer angående listan framöver. Anyhoo...

 

Den elfte september 2001 präglade 2000-talets första decennium mer än något annat. Miljöbovar, Axl Rose, finanskriser och schlagerfestivaler får ursäkta, men så är det. Ilska, förtvivlan, ensamhet, gemenskap, förvirring, förlust och hämndlust, men också en vilja att vilja försöka se framåt på ett positivt sätt var bara några känslor som uppstod. Ett album lyckades fånga allt det. Ett album som också fungerade på så många plan att även lyssnare som inte var direkt drabbade av de rasade tornen kunde hitta relevans i musiken. Dessutom höll sångerna den kvalitet som krävdes för att backa upp budskapet och trösten. Därför är det i min mening ingen tvekan om vilken skiva som är 00-talets största och bästa skiva. Det är möjligt att det fanns andra skivor som var lika bra, men ingen som på samma sätt fångade efterspelet av attackerna. Bruce Springsteen och det återförenade E Street Band spelade in ett mästerverk.

 

1. Bruce Springsteen - The Rising

2. Brian Wilson - Smile
3. Flaming Lips - Yoshimi Fights The Pink Robots
4. Guns N' Roses - Chinese Democracy
5. Tom Waits - Alice
6. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
7. Ryan Adams - Love Is Hell
8. Sigur Ros - Takk...
9. Grandaddy - The Sophtware Slump
10. Nick Cave - Abattoir Blues/The Lyre of The Orpheus

 

11. The Essex Green - The Cannibal Sea
12. Josh Rouse - 1972
13. Ryan Adams - Heartbreaker
14. Feist - The Reminder
15. Bob Dylan - Modern Times
16. The Decemberists - Castaways and Cutouts
17. Sigur Ros - ( )
18. Håkan Hellström - Det Är Så Jag Säger Det
19. Strokes - Is This It
20. Yo La Tengo - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out

 

21. The Essex Green - The Long Goodbye
22. Radiohead - Hail To The Thief
23. Solomon Burke - Don't Give Up On Me
24. Paul McCartney - Memory Almost Full
25. Arcade Fire - Neon Bible
26. My Morning Jacket - Z
27. Ed Harcourt - Here Be Monsters
28. Bright Eyes - I'm Wide Awake, It's Morning
29. Elliott Smith - Figure 8
30. Oasis - Don't Believe The Truth

 

31. The Fireman - Electric Arguments
32. Anthony & The Johnsons - I Am A Bird Now
33. Beck - Sea Change
34. Bruce Springsteen - We Shall Overcome: The Seeger Sessions
35. Coldplay - A Rush of Blood To The Head
36. Steve Earle - Jerusalem
37. Magnetic Fields - I
38. Grandaddy - Just Like The Fambly Cat
39. Calexico - Carried To Dust
40. Belle And Sebastian - The Life Persuit

 

41. Red Hot Chili Peppers - By The Way
42. Air - Talkie Walkie
43. Kent - Hagnesta Hill
44. Bruce Springsteen - Devils & Dust
45. Sufjan Stevens - Illinois
46. Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around
47. The New Pornographers - Mass Romantic
48. Paul McCartney - Chaos And Creation In The Backyard
49. The Shins - Chutes Too Narrow
50. Tindersticks - Waiting For The Moon

Best of...

Snart är det dags för ett nytt år, vilket vanligtvis brukar betyda listor över årets bästa skivsläpp. Den här gången är det dock 2010 som lurar där framme, vilket innebär att det får bli en sammanfattning över hela decenniet istället. Vilket så klart är mycket roligare. Särskilt eftersom jag har fått för mig att åren 2000 - 2009 bjöd på ganska hög musikkvalitet trots allt.

Så, "stanna stämd" så dyker det upp en lista så småningom.

The Times They Are A-Changin'

Ja du Stoffe, det betyder inte att det var bättre förr. Det är delvis en fråga om tycke och smak. Man kanske helt enkelt inte klarar av att lyssna på gamla inspelningar gjorda i bagageluckan på en bil. Man kanske inte uppskattar de enklare arrangemangen eller en viss stil.
Däremot så kan man tycka att en viss charm försvunnit de senaste, tja, 40 åren. Nu slits aldrig låtarna i generationer eller växer och förändras. De kommer aldrig få sitt eget liv med alla skönhetsfläckar och erfarenheter som det innebär att vandra från en tid till en annan. Du kommer aldrig höra en artist säga "en gång hörde jag en visa. Jag kommer dock inte ihåg den, så jag skrev en egen."

Självklart finns det även fördelar med det nya. Större spridning och lättare tillgänglighet och med det följer minskade klyftor inom kulturlivet. Alla kan kultivera sig, bara intresset finns. Det handlar väldigt lite om ekonomiska förutsättningar för konsumenten/publiken. Vi har numera ett sjujäkla bibliotek som heter internet och det är positivt på många plan.
På detta sätt går detta inlägg och det föregående hand i hand med det tidigare filosoferandet kring skivomslagen.
********
För övrigt vill jag tipsa om Flaming Lips album The Soft Bulletin. En synnerligen trevlig skiva från 1999 som jag återupptäckte härom veckan.


House of The Rising Sun

"Always leave the crowd wanting more" var det någon som sade, Walt Disney tror jag minsann, så därför ignorerar vi Stoffes kommentar till det senaste inlägget och byter riktning totalt.

 

Det går alltid att gräva lite djupare inom folkmusiken och bluesen. När man gör det så kan man se hur vissa melodier och arrangemang har förändrats och förvandlats när musiken vandrat vidare från generation till generation. Från en del av landet till en annan. Däremot så är det tydligt att ju lättare det blivit att bevara musiken i form av inspelningar och sedan att sprida den, desto mindre har musiken förändrats. Det kan delvis bero på att kreativiteten hämmas när det finns en "definitiv" version som man inte kan messa runt med hur som helst, dels att man faktiskt kan höra låten om och om igen så att man memorerat den på helt annat sätt än vad som tidigare var möjligt. Detta är den gamla House of The Rising Sun ett utmärkt exempel på.

 

Den spelades för första gången in på 1920-talet, men hade funnits i omlopp under flera år innan dess. Man vet inte riktigt vem som skrev den från början, men melodin anses härstämma från engelska landsbygden. Den version som Woody Guthrie spelade in 1941 ligger förmodligen väldigt nära den version som bluessångare som bland andra Leadbelly framförde.

 

 

 

I Guthries version går melodin i dur och har inte mer än tre ackord. Hoppar vi fram till 1960 hittar vi en version med Joan Baez. Den har genomgått en förvandling och går nu i moll och har fler ackord, men ligger ändå en bit från den version vi är mer bekanta med idag.

 

1962 spelar Bob Dylan in den på sin debutskiva i ett arrangemang som definitivt lagt grunden för framtida versioner. Dock ska det i ärlighetens namn sägas att han "lånade" det från Dave Van Ronk som han såg upp till. Dave Van Ronk är för övrigt en folksångare som det är väl värt att kolla upp.


 

I England hade sjömän importerat amerikansk blues och folkmusik under flera år efter andra världskriget och en generation av unga vita engelsmän tog till sig den och skapade en marknad som bluessångare aldrig drömt om tidigare. De spelade covers tills de "lärt" sig hur man skriver egna låtar. I samband med att dessa nya brittiska band började få uppmärksamhet så slog även Bob Dylan igenom på öarna. Detta ledde till att den från början utvandrade engelska melodin (remember?) hittade hem igen när Newcastlegruppen The Animals fick nys om House of The Rising Sun och spelade in den version som dagens lyssnare förmodligen allra mest är bekanta med. Dylans ackord används, men man har lagt till elektriska instrument. Märk också hur huvudpersonen i texten inte längre är en kvinna utan en man.

 

 

Efter att The Animals haft en sjudundrande monsterhit med låten så har den spelats in i otaliga versioner. Bland annat så tycker jag att Sinead O'Connors spröda version är värd att nämnas. Man bör å andra sidan ska akta sig för de versioner som Toto och Bon Jovi spelat in. "Slakt" är bara förnamnet.

 

 



Amatörer lånar, genier stjäl 2.0

Om höstvädret och intetsägande TV-tablåer tråkar ut någon, så går det alltid att kolla upp några låtar (Spotify eller Youtube, förslagsvis) och jämföra. Hörs inte likheterna..?

 

George Harrison - My Sweet Lord = The Chiffons - He's So Fine

 

Ritchie Valens - La Bamba = Isley Brothers -Twist & Shout (fast i ärlighetens namn, gjordes T&S av Top Notes, Isley Brothers lade dock grunden för den version de flesta av oss känner till)

 

The Flaming Lips - Fight Test = Cat Stevens - Father & Son

 

The Blues Travellers - Maybe I'm Wrong = The Rolling Stones - Honkey Tonk Women

 

Oasis - Mucky Fingers = Velvet Underground - Waitin' For My Man

 

Ryan Adams - Chelsea Hotel Nights = Prince - Purple Rain

Offspring - Why Don't You Get A Job = The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da


Battle of the Bands

Tänkte spinna vidare på Liams nya Oasis-projekt och titta lite på andra artister som lämnat något framgångsrikt bakom sig, blivit nederlagstippade och sedan totalt motbevisat kritiker, tidigare bandmedlemmar och fans.

 

10CC vs 10CC

Hade flera hits (bl.a Beach Boys-pastichen Rubber Bullets och megaklassikern I'm Not In Love) ända tills kvartettens låtskrivarduo och kreativa ledare Kevin Godley och Lol Creme bestämde sig för att 10CC var alltför begränsande och startade om som en egen duo. Trots att de blev någorlunda framgångsrika så kan de knappast mäta sig med det som Eric Stewart och Graham Gouldman åstakom med resterna av 10CC. Hits som Good Morning Judge, The Things We Do For Love, Dreadlock Holiday (kanske mer känd som I Dpn't Like Reggae) avlöste varandra och senare följde samarbeten med Paul McCartney och Ramones.

 

Lyssna på:

10CC - Deceptive Bends

 

Beach Boys vs Dennis Wilson

Gruppen splittrades egentligen aldrig och faktum är att den idag existerar i två(!) versioner samtidigt. Grundades av några bröder, en kusin och en vän. Efter mycket tjat från mamma Wilson gick bröderna med på att även låta lillebror Dennis vara med, trots att han varken kunde sjunga eller spela något instrument (han fick helt enkelt bli gruppens trummis). Han var mer intresserad av att surfa och ragga tjejer och det var intressen som han fortsatte att utveckla efter att karriären tagit fart. Dessutom hade han ett intresse för droger och umgicks en del med Charles Manson. Därför var det överraskande att han stod för det soloprojekt som blivit mest hyllat och respekterat av någon Beach Boys-medlem. Vissa kallar till och med albumet Pacific Ocean Blue det bästa Beach Boys-relaterade album efter Pet Sounds. Med sin hesa röst och tragiska levnadsöde fick musiken ett djup och autentisk känsla som kanske hans kollegor saknade på grund av deras mer lena och polerade röster och sound. Dennis Wilson drunknade strax efter att skivan släppts och hans nästa album, Bamboo, blev aldrig färdigställt men demoversioner av materialet har släppts och hintar om ett album ännu starkare än sin föregångare.

 

Lyssna på:

Dennis Wilson - Pacific Ocean Blue

 

Beatles vs George Harrison, Ringo Starr

Efter att världens största popgrupp splittrats så blev Lennon allt mer introvert medan McCartney vände sig från de välarrangerade och ambitiösa inspelningar han varit så drivande bakom. Istället släppte han demoliknande skivor och startade ett helt nytt band från scratch. Nu var det Ringo och Harrison, som känt sig kuvade under 60-talet, som klev fram och levererade. De släppte båda två material som toppade listorna både i USA och i England. Framförallt Georges inspelningar höll kvalitet som förtjänade försäljningssiffrorna. Det är ganska talande att hans första soloskiva var ett trippelalbum. Det visar på en stor produktivitet trots att han under Beatlestiden aldrig hade mer än fyra spår på ett och samma album. Allt eftersom tiden gick så fick både Lennon och McCartney dock ordning på sina karriärer och särskilt McCartney började dominera försäljningslistorna i mitten på 70-talet. De tre första åren av 70-talet tillhörde ändå Starr och Harrison och särskilt då Harrison som inte bara var framgångsrik med skivor utan även genomförde den första stora välgörenhetsgalan som banade väg för bland annat Live Aid. Andra intressen övertog så småningom Harrisons tid, men en mini-comeback i slutet på 80-talet var en succé liksom hans absolut sista skiva som släpptes strax efter hans död.

 

Lyssna på:

George Harrison - All Things Must Pass

George Harrison - Concert For Bangladesh

George Harrison - Cloud 9

George Harrison - Brainwashed

Ringo Starr - Ringo

Ringo Srarr - Goodnight Viena

 

Pink Floyd vs Pink Floyd

Syd Barrett ledde Pink Floyd i en lekfull dimma med låtar som fokuserade på naturen och barnsligheter som var typiska för LSD och hippiekulturen i England. Till slut blev dimman lite för tjock och Pink Floyd tog in David Gilmour som ersättare. Det tog visserligen ett tag, men de kommersiella framgångar som gruppen senare nådde hade förmodligen Syd aldrig klarat av att leda gruppen till.

Dock ska man komma ihåg att när Roger Waters lämnade och det slutligen blev Gilmours tur att leda bandet så sjönk kvaliteten drastiskt även om Gilmours version av bandet fortsatte sälja mängder av skivor och sälja ut stora turnéer.

 

Lyssna på:

Pink Floyd - Dark Side of The Moon

Pink Floyd - Animals

Pink Floyd - The Wall

 

Antar att man även skulle kunna nämna Robbie Williams vs Take That, Lou Reed vs Velvet Underground, Wilco vs Uncle Tupelo . Förslag från tysta och fåtaliga läsare?


Guess God Thinks I'm Able

Så... Oasis is no more. Eller..? För vad ska man egentligen tänka när Liam Gallagher annonserar för världen att han har hittat ett nytt band? Det nya bandet är nämligen Oasis minus storebror Noel. Första tanken är så klart att det kommer bli ett praktfiasko. De övrigas låtar har på tidigare album varit hemskt träiga och faktiskt tråkiga. Det var när Noel steg ner från tronen som envåldshärskare som Oasis började förfalla. Även om fallet aldrig var så hårt som rubriktänkande kritiker har velat göra gällande, så är det dock så att kvaliteten började dala och det enda som överlag bidrog till att göra skivorna bra, faktiskt var de låtar som Noel skrev.

 

Det finns givetvis några undantag och de undantagen är Liams låtar (Songbird, Meaning of Soul, I'm Outta Time). Frågan är hur mycket Noel i sin producent roll har skyddat och burit lillbrorsan. Hur mycket har städats och tweakats och har Liam den kunskapen själv? Är han kapabel att öka produktiviteten från en eller två låtar per album till närmare ett tiotal?

 

Och icke att förglömma är att Lennon-wanna-bens röst blivit allt rosligare med åren. Jag skulle till och med vilja påstå att McCartney-wanna-bens röst har utvecklats och blivit bra mycket starkare och faktiskt passerat Liams kapacitet på de senaste två-tre plattorna.

 

Ytterligare saker som talar emot att Liams nya projekt skall lyckas är att han knappast är känd för sin arbetsmoral och självdisciplin. Är han kapabel att leda ett band med stora ambitioner? Å andra sidan har han aldrig behövt oroa sig för det eftersom Noel alltid tagit hand om den biten (här syftar jag inte på låtskrivande, utan snarare konstnärlig inriktning och att genomföra alla de sidouppdrag utöver musiken som uppstår). Kanske har han det i sig om han blir tvingad att steppa up to the plate.

 

Det som kanske möjligtvis kan sägas med säkerhet är att låtarna kommer att skrivas mer på magkänsla och innehålla desto mer svett och juckande än Noels material som med tiden blivit allt mer eftertänksamt.

 

Trots allt kan jag inte låta bli att tänka på historien om när Liam i sin ungdom gick till arbetsförmedlingen i Manchester. Han fick frågan vad han ville bli "när han blev stor". "A rock star" var hans stensäkra svar. Självklart blev han utskrattad och tillsagd att komma tillbaka när han funderat ut något mer realistiskt.  Veckan därpå klev han in med ett skivkontrakt på 5 album och värt miljontals kronor. Den här gången var det ingen som skrattade förutom Liam själv.

 

Just det är vad som faktiskt talar för det nya, ännu namnlösa bandet. Att när ingen tror på Liam så slutar det till slut med att han skrattar sist. Guess God Thinks I'm Able, som Liam skrev, kanske hintade mot att han är redo att växa ut till en riktig bandledare.

 

Oavsett resultat så är trots allt sådana här tider förbi, och det lämnar en bitterljuv känsla:

 

 

 

 

 


Amatörer lånar, genier stjäl..?

Det finns bara ett begränsat antal toner att arbeta med, så därför är det kanske inte så konstigt att det ibland uppstår likheter mellan olika låtar. Ibland är dock likheten nästan lite för påtaglig och man kan misstänka att någon har "lånat" något från någon någonstans. Från början tänkte jag nämna några sådan små melodier och texter men det får bli en annan gång. För just som jag satt och knåpade ihop en lista så märkte jag att det blev en hel del Håkan Hellström-alster och bestämde mig för att vänta med de övriga låtarna och helt enkelt köra en Hellström-special:

 

Det Är Så Jag Säger Det = Mercury Rev - Opus 40 (Per Bjurman beskrev den som "Mercury Rev-doftande". Jag skulle vilja kalla det för "cover".)

 

En Vän Med En Bil = Bob Dylan - I Want You (lyssna på pianoslingan)

 

Kom Igen Lena = Dexy's Midnight Runners - Come On Eileen (säger sig självt. Dessutom är videon en "hyllning" till Bob Dylans Subterranean Homesick Blues)

 

Uppsnärjd I Det Blå = Bob Dylan - Tangled Up In Blue + text från Morrisseys Dissappointed

 

Den Fulaste Flickan I Världen = Bob Dylan - The Ugliest Girl In The World (texten rakt av)

 

Jag Var Bara inte Gjord För Dessa Dar = The Beach Boys - I Just Wasn't Made For These Times + text från Cosmic Dancer av Marc Bolan

 

Atombomb = The Smiths - William It Was Really Nothing

 

Här Kommer Lyckan För Hundar Som Oss = Bruce Springsteen - Born To Run ('cause tramps like us...)

 

Bara Dårar Rusar In = Elvis Presley - Can't Help Falling In Love (Wise men say only fools rush in...)

 

Och slutligen min favorit:

 

Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg = Andrew Loyd Webber - Don't Cry For Me Argentina...

 

Dessutom skall tilläggas att Andrew Loyd Webber faktiskt hotade att stämma Hellström för stöld. Låten När Jag Ser Framåt var B-sida till singeln Kom Igen Lena och enligt Mr Musical hade Håkan lånat lite väl mycket av Pie Jesu. Det hela slutade med att låten drogs tillbaka, men eftersom jag själv inte har hört den kan jag därför inte jämföra de två styckena. Det kan för övrigt vara värt att nämna att Andrew Lloyd Webber själv "lånade" en bit av Pink Floyd's Echoes för att kunna skapa huvudtemat till The Phantom of The Opera. Upphovsmannen till Echoes lämnade dock aldrig in någon stämning, utan nöjde sig med att skriva låten The Miracle om det hela:

 

"We cower in our shelters
with our hands over our ears
Lloyd-Webber's awful stuff
runs for years and years and years
An earthquake hits the theatre
but the operetta lingers
Then the piano lid comes down
and breaks his fucking fingers
It's a miracle."

Hur tänkte de egentligen?

Tilllbaka till omslagen igen. Visserligen finns det många fantastiskt snygga och välgjorda omslag. Sedan finns det de som är motsatsen till allt vad god smak heter. Lyckligtvis finns det en uppsjö av dom som hamnar i kategorin "så dåligt att det blir bra". Eller, "bra" kanske är fel ord. "Roligt", "förbryllande" och "tokigt" är alla bättre alternativ.

Så här är en liten hyllning till hemska skivomslag (klicka på bilden för att förstora):
När vi ändå är inne på pinsamheter kan den våghalsige besöka Bad Music Radio. Där kan man självklart få höra klassiker slaktas av William Shatner och Mr T's bjuda generöst på sig själv. Även Kalle Anka kan dyka upp med Disco Duck eller varför inte Muhammed Ali's blygsamma låt om sig själv...

Omslagets död?

Att ladda ner musik har förändrat lyssnarens relation till musiken. Den finns tillgänglig för alla. Tjugofyra timmar om dygnet. Bara ett klick bort. Den förbrukas nästan lika snabbt och tanklöst som den införskaffades.

 

Självklart finns det även positiva saker med enkelheten i att förse sig och utforska musik. Det blir lättare att upptäcka nya artister samtidigt som det blir enklare för "mindre" låtskrivare och sångare att nå ut till folk utan att ha ett stort bolag i ryggen.

 

Men i takt med att musikkonsumtionen och vårt sätt att lyssna på musiken förändras, så försvinner en del element som faktiskt var en del av själva musikupplevelsen innan den digitala eran tog sin början. Du ser inte att det blir mindre plats hemma i bokhyllan när nya album tillkommer. Du missar den förväntan som byggs upp från det ögonblick du plockar upp skivan, går till disken och betalar och sedan bär hem den. Känslan att plocka ur skivan ur dess fodral och lägga den i spelaren... Vilket för oss till vad det här inlägget egentligen skulle handla om, nämligen skivomslag.

 

Är de på väg att försvinna helt nu? Vilken 15-åring med mobilen full av musik bryr sig om att studera omslaget? Vem sitter på bussen med ett par lurar och förundras över detaljerna och mystiken som döljer sig inte bara i musiken utan även i just omslaget?

Visserligen finns bilden av omslaget fortfarande tillgängligt (t.ex i iTunes), men det verkar som om det håller på att spela ut sin roll. Man säger att man inte ska döma boken efter omslaget, men vem har inte gått in i en skivaffär och förundrats över ett omslag och köpt skivan direkt, trots att man inte haft en aning om hur musiken låter?

Om tjugo år så är svaret på den frågan förmodligen ganska enkel att svara på: Ingen.

 

En del skivor och artister är dessutom starkt sammankopplade med något av sina omslag. Ser man omslaget kan man nästan höra musiken. Hör man musiken så ser man omslaget framför sig. Vad kommer att hända med den upplevelsen? Kommer man istället se en iPod flyta framför sina ögon när man hör en ny hit?

 

Även om dagens sätt att lyssna på musik, att alltid kunna bära med sig den, startade med den legendariska walkman, så innebar det fortfarande på den tiden att du behövde anstränga dig för att kunna göra det. Inte för att freestylen väger mer än en mobiltelefon, utan för att du behövde spela in dina blandband själv. Det to tid. Du var tvungen att plocka fram skivorna och hitta rätt låt eller sitta och vänta i timmar vid radion för att just den låten du ville ha skulle spelas. Trots att ökad tillgänglighet (både i form av att du inte behöver gå utanför dörren och hoppas att din skivbutik har det du vill ha, och ökad ekonomisk tillgänglighet eftersom att mp3:or är billigare eller i vissa fall helt gratis) som lett till att kulturklyftorna minskats så är det utan tvekan så att själva upplevelsen har blivit fattigare.

 

Å andra sidan skulle man kunna hävda att utan omslag så bedöms enbart musiken utan yttre distraktioner, men det tycker jag låter alldeles för stelt och hemskt. Ett element har försvunnit.

 

Några omslag som vi kanske inte skulle känna till särskilt väl eller förknippat så starkt till musiken om skivorna släppts i år:

 

The Beatles - Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band

The Doors - Strange Days
The Rolling Stones - Sticky Fingers
Velvet Underground - Velvet Underground
The Clash - London Calling
The Louvin Brothers

Pink Floyd - The Gunner's Dream

Pink Floyd var efter Syd Barret's förfall en någorlunda demokratisk grupp som sökte efter sitt uttryck. Via Dark Side of The Moon och Wish You Were Here började Roger Waters träda fram som den nya ledaren och under arbetet med The Wall var hans position odiskutabel. Den konstnärliga och kommersiella framgången banade väg för The Final Cut. Ett album som faktiskt var så dominerat och viktigt för Waters att det på omslagets baksida står "By Roger Waters, performed by Pink Floyd".

 

I och med Waters allt starkare ställning kunde han bli mer personlig, och i stort är det ett solo-album. Här tar han tag i ett ämne som fortsatt att dominera hela hans fortsatta karriär: krigets offer, saknaden av fadersgestalter och de onödiga konsekvenser skapade av politiker som drivs av prestige och egoistiska intressen. Om We Are The World är Disneyversionen av världens baksida så är hela The Final Cut -skivan en kombination av Acopalypse Now, Gökboet och Taxi Driver.

 

Till skillnad mot tidigare nämnda See Your Sunshine, ligger styrkan här i texten. McCartney och Waters, två erkända artister från samma generation, med samma publik och samma tro på musik, röka och göka, men ändå så skilda uttryckssätt.

 

The Gunner's Dream
The Final Cut
1983

 

 


That was a hoax, right?

Det finns en gemensam nämnare mellan Modern Leper's och mitt senaste inlägg. Dock inga zombies.

 


Chris Farley - Interview Paul Mc Cartney (SNL) - MyVideo

 


Paul McCartney - See Your Sunshine

På Sir Cute One's senaste album under eget namn (pseudonymen The Fireman släppte sin tredje och utmärkta skiva för knappt ett år sedan) hittar man See Your Sunshine. En låt med lekfullhet och stor uppfinningsrikedom som visar några av Pauls absoluta stykor. Fina stämmor, en melodi som fastnar och ett basspel som mer än påminner om fornstora dagar.
I början kan texten ge ett intryck av att vara ytlig och nästintill generande. Efter ett par lyssningar så ändrades min åsikt och på något sätt så känns det kanske skönt och sympatiskt att gubben, trots skilsmässor, dödsfall och miljarder på banken, fortfarande tror att räddningen finns i en flicka och en pop-singel.

 

See Your Sunshine
Memory Almost Full
2007

 


Lift off

En rubrik som förmodligen är inspirerad av att herr rymddoktor kommer på besök till helgen. Introduktioner och entréer har aldrig varit min starka sida, så jag hoppas att Larsson ursäktar. Anyhoo... tänkte försöka skriva något om musik. Skivor, låtar eller artister i allmänhet. Kanske någon tar sig tid att läsa.

RSS 2.0